10 redenen voor een (goede) website

Waarom een website?
Deze vraag krijgen we regelmatig van zelfstandigen en kleinere bedrijven. Dit zijn typisch bedrijven die door de eigenaar zelf uit de grond gestampt zijn en die het over het algemeen goed gedaan hebben zonder de voordelen van het internet. Ze zijn van nature behoedzaam voor hypes en drastische veranderingen. Misschien ben je niet zo handig met computers of misschien denk je dat een website hebben jouw bedrijf geen voordeel zal opleveren. Maar tegenwoordig is het hebben van een website bijna hetzelfde als het hebben van een telefoon, fax of visitekaartje. Het is evenzeer een essentieel onderdeel van het zakendoen.

 

Top 10 redenen

 

#10: Je bedrijf komt geloofwaardiger over als je een website hebt. Een bedrijf zonder telefoonnummer of fysisch adres kan er verdacht uitzien. Het wordt hoe langer hoe meer verwacht dat een bedrijf ook een website en een e-mail adres heeft.

#9: Jouw website is 24 uur per dag beschikbaar. Je website werkt constant voor jou, zonder arbeidskosten. Jouw website verzorgt de marketing van je bedrijf terwijl je slaapt.

#8: Potentiële klanten kunnen je bedrijf online vinden. Niet lang geleden moesten klanten die op zoek waren naar jouw product of dienst, jouw bedrijf opzoeken in de Gouden Gids. Vandaag de dag, door het internet, zullen diezelfde klanten jouw product of dienst gaan zoeken via de zoekmachines zoals Google of Yahoo. Door geen website te hebben ga je die klanten verliezen.

#7: Online marketing is veel kostenefficiënter dan traditionele marketing methodes. Advertenties in kranten en weekbladen, flyers maken, televisie- of radiospots, het is allemaal heel erg duur. Gelukkig is marketing op het internet veel goedkoper en kan je het budget makkelijk beperken. Daarbovenop zijn de resultaten zeer nauwkeurig meetbaar.

#6: Je kan het verkeer op je website analyseren. Door gebruik te maken van website analyse tools, kan je exact zien hoeveel bezoekers er zijn langs geweest, hoeveel tijd ze hebben gespendeerd op jouw website en welke pagina’s ze bekeken hebben. Kan je hetzelfde zeggen over je gedrukte advertenties en flyers?

#5: Een website vergroot de geografisch slagkracht van jouw bedrijf. Als je een klein bedrijf runt, dan reken je op mensen die voorbijkomen en mond-aan-mond reclame. Door gebruik te maken van het internet kunnen ook mensen die niet in de buurt van jouw bedrijf wonen, je bedrijf makkelijker vinden.

#4: Het is mogelijk om informatie op jouw website aan te passen. Je weet hoe kostelijk het kan zijn als het nodig is om product informatie of prijzen aan te passen in je catalogus, brochures en ander marketing materiaal. Het is veel makkelijker en sneller om die informatie online aan te passen. Als je een website hebt met een CMS systeem, dan kan je het veelal zelf doen.

#3: Klantenservice kan via de website verlopen. Hoe vaak heb je verschillende klanten steeds dezelfde vraag horen stellen? Zoals bij elk bedrijf hebben de meeste klanten dezelfde vragen of opmerkingen. Door een pagina met veelgestelde vragen op jouw website te plaatsen kan je veel tijd en geld besparen. Je kan daar meer informatie aanbieden die niet past op een visitekaartje of flyer.

#2: Een website maakt het jouw klanten makkelijk. De drempel is veel lager. Jouw klanten kunnen je website doorzoeken wanneer ze dat zelf willen. Er is geen druk om iets te kopen en ze moeten niet naar jouw bedrijf of winkel rijden om meer te weten te komen over het aanbod.

#1: Een website adres is veel makkelijker te onthouden. Het website adres of URL van jouw website is waarschijnlijk oneindig veel makkelijker te onthouden dan het adres van jouw bedrijf of het telefoonnummer van je kantoren. Dat alleen is al reden genoeg om een website te hebben.