Bereid je online acties goed voor

Wanneer je een online actie op poten zet komt er heel wat meer bij kijken dan gewoon even een kortingcode aanmaken en dit rondsturen op je sociale media kanalen. Een berichtje is niet genoeg. Bereid je online acties goed voor!

 

Een goede actie bedenken

 

Het klinkt misschien cliché, maar denk echt eens out of the box. Je kan eens piepen bij de concurrentie, maar neem hun actie niet zomaar over. Neem gerust even pen en papier en krabbel wat op je blad. Hoe zotter hoe beter.

Daarna herleid je je ideeën tot een mogelijke actie.

Tip: denk aan je doelpubliek en hun interesses.

 

De actie voorbereiden

 

Zet je gedachten om in daden en feiten. Nu je een leuke actie hebt bedacht, zorg je ook voor in het oog springende banners. Hou altijd rekening met al je kanalen: website, Facebook, Instagram, e-mail,…

Elk kanaal vraagt een banner op het juiste formaat. Dit is even werk, maar zo ziet je doelpubliek overal diezelfde afbeeldingen en actie weer terug komen. Herkenbaarheid en herhaling spelen online een grote rol.

programmeren

Lanceer je actie op het juiste moment

 

Bij een eigen actie, los van vaste feestdagen of periodes, zoals de solden of Black Friday, ben je vrijer in het tijdstip van lanceren. Die actie kondig je bijvoorbeeld aan in een nieuwsbrief naar je abonnees. En net voor je die e-mail verstuurd zorg je dat de actie op al je andere kanalen zichtbaar is.

Maar bij vaste (feest)dagen begint de actie meestal om middernacht. Klanten verwachten dan ook echt wel dat de actie bij jou ook al zichtbaar is en/of loopt.

Afhankelijk van wat je online systeem toelaat kan je je posts en banners inplannen, zodat precies om middernacht alles in gang gezet wordt. Laat je technologie dit niet toe, dan blijf je best eens wat langer op om alles te lanceren.

Ontdek welke sociale media kanalen voor jouw bedrijf werken >

 

Nazorg en reflectie van je online actie

 

Iets wat veel ondernemers, en zelfs grote bedrijven, vergeten is de nazorg én reflectie van hun acties.

Stel je na de actie enkele vragen:

  • Heb ik er uitgehaald wat ik wou?
  • Begrepen de klanten mijn actie?
  • Welke problemen kwamen terug?

Zo weet je snel of je dezelfde actie nog eens kan doen, of zelfs helemaal niet meer moet doen.

Bij wedstrijden is ook de nazorg zeer belangrijk. Contacteer winnaars (en eventueel verliezers, met een onverwachte korting), hou ze op de hoogte van hun prijs,… Iets winnen is één ding, maar 2 maanden moeten wachten op je prijs is allesbehalve leuk!

Kortom, communicatie is de sleutel.

Veel succes!