Bovenaan in Google

Dankzij zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je website hoger komt te staan in Google. Hiervoor zijn zowel technische als inhoudelijke vereisten.

Als ik hierover begin, vertellen veel mensen mij “Ah, maar ik sta al op de eerste plaats!”  Is dit bij jou ook het geval? Toch best eens dubbelchecken…

Open je browser eens in “incognito” modus* en zoek nu nog nogmaals naar je keyword(s), dus niet je merknaam. En?

*Zo ga je “incognito”

  • In Internet Explorer: open je browser en gebruik CTRL + SHIFT + P of ga naar ‘Bestand’ > ‘Beveiliging’ > InPrivate navigatie.
  • In Google Chrome: open je browser en gebruik CTRL + SHIFT + N om en nieuw venster in incognito modus te openen.

Veel kans dus dat als je niet werkt aan je website, je niet bovenaan in de zoekmachines staat voor jouw zoekwoorden. Maar dat kan anders. Er zijn 101 zaken waar je op moet letten. Hier vind je nu al 5 tips die je zelf direct kan toepassen.

 

5 tips om direct toe te passen

De volgende tips kan je al direct toepassen en verbeteren meestal snel de vindbaarheid van je website:

  Je weet welke (zoek)termen jouw klanten gebruiken. Pas ze ook toe op je website.

Doe dit niet door 100 keer je zoekwoord op één pagina te zetten. Gebruik liever het zoekwoord in je paginatitel, je URL en een paar keer in je tekst. Gebruik ook synoniemen. Maar zorg er vooral voor dat alles nog leesbaar is en dat je tekst nog steek houdt. Anders verlaten je bezoekers snel weer je website. En dat hebben de zoekmachines ook niet graag.

  Je publiceert informatie op je website die antwoord geeft op vragen van je klanten.

Ken jij de oorsprong van het web? Deze werd gelanceerd om makkelijk en snel informatie te delen met elkaar. Zorg er dus voor dat jij (de juiste) informatie deelt met je bezoeker en potentiële klant.

  Je zorgt ervoor dat je teksten vloeiend leesbaar zijn. (Lees ze eens hardop na)

Lange zinnen, moeilijke zinsconstructies, vakjargon,… je laat het best achterwege op je website. De kans is groot dat je bezoekers moeite hebben om je teksten te lezen, laat staan echt begrijpen. Op die manier kan je je bezoeker verliezen, omdat hij ergens anders een duidelijker antwoord gaat zoeken. Een goede tip is om je tekst eens hardop voor te lezen. Je merkt zelf wel waar het wat stroef zit. Laat ook je tekst eens nalezen door iemand anders.

♦  Je focust op één onderwerp (zoekwoord) per pagina.

Zowel voor je klant als voor de zoekmachines is dit de beste aanpak. Je klant vindt op één pagina alles over een bepaald onderwerp, zonder dat er van de hak op de tak gesprongen wordt. Profileer je als expert voor dat onderwerp. Ook zoekmachines herkennen je expertise, en weten exact waarover die pagina gaat. Op deze manier kan die pagina voor dat specifiek onderwerp beter scoren in de zoekmachines.

  Je hebt je vermelding bij Google Mijn Bedrijf uitgebreid.

Voeg zoveel mogelijk info toe aan je ‘Google Mijn Bedrijf’-pagina. Dit komt vertrouwelijk over (zowel voor Google als voor potentiële bezoekers). Heb je nog geen pagina op Google? Ga dan naar Google Mijn Bedrijf en doorloop de stappen. Geen zorgen, het is zeer eenvoudig. En zo kan jouw resultaat er dan uitzien:

Google-Mijn-Bedrijf

 

Conclusie

Pas deze 5 tips toe en je website zal al beter scoren. Zowel bij je bezoekers als bij de zoekmachines. Hou wel altijd rekening dat je schrijft voor je (toekomstige) klant, en niet voor jezelf of je medewerkers. Veel succes!