Dit verwachten mensen van online communicatie

Deze grafiek toont je wat mensen verwachten van de communicatie op je website:

Grafiek die weergeeft wat bezoekers belangrijk vinden aan teksten op jouw website

Bron: onderzoek door het copywriting bureau Stratton Craig uit Londen.
De vraag is gesteld aan 690 consumenten.

De grafiek geeft een duidelijk antwoord op de vraag: Wat vind je het meest belangrijke aan de online communicatie van een bedrijf? Opvallend is dat alle leeftijdsgroepen het unaniem eens zijn: helderheid is wat zij het belangrijkste vinden aan de communicatie van een bedrijf.

Ook over het tweede belangrijkste aspect zijn ze het ook volmondig eens: de mogelijkheid tot interactie.

Conclusie: je inhoud is enkel effectief als die de waarde van wat jij te bieden hebt zo helder maakt dat het je websitebezoekers (potentiële klanten) helpt een beslissing te nemen. En liefst de beslissing om te klikken op je call to action (‘Contacteer ons’, ‘Bestel nu’,…)

 

Helderheid overtreft overtuiging

Dus …

Zorg dat jouw website/webshop duidelijk maakt dat jij de antwoorden op hun vragen hebt. Dat je de oplossingen hebt voor hun problemen. Dat je aan hun wensen en behoeften kunt voldoen. En geef ze de mogelijkheid daarvoor met jou de interactie aan te gaan!

 

2 tips tot helderheid

 

Tip 1: Richt je op de toptaken van je bezoekers

De gebruiksvriendelijkheid van je website richt zich op de toptaken die jouw bezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk tot een goed einde willen brengen. Deze inhoudelijke elementen plaats je best op de voorgrond. Daarvoor moet je uiteraard eerst grondig analyseren wat deze toptaken zijn. En welke zaken wat minder belang hebben. Toptaken zijn een setje van hooguit 1o taken die het meest belangrijk zijn voor de bezoekers van je website. Door je te richten op de toptaken bind je je publiek doordat je geeft wat ze echt nodig hebben. Hiermee haal je ook een hoop frustratie weg bij je bezoekers.

Conclusie tip 1
Als je online succesvol wilt zijn, moet je de oorsprong van het web begrijpen. Help jij mensen via jouw website met vinden wat ze zoeken?

 

Tip 2: KISS – Keep It Short & Simple

Google is meester in kort en bondig. Niet alleen met de zoekmachine, met alles wat ze doet. Zo had Google er ook kunnen uitzien:

google-slide-masterclass-gerrymcgovern

Zie je de zoekbalk, helemaal linksonder. Ze waren hem bijna vergeten.

Conclusie tip 2
Schrappen, schrappen, schrappen.

 

Interactie met je bezoeker

 

Het creëren van een connectie tussen de omgeving en je organisatie is niet altijd even makkelijk. De laatste jaren is de hoeveelheid aan content explosief gestegen. Het wordt dus steeds moeilijker om onderscheidend te zijn en klanten te prikkelen. Toch zijn er een aantal tips die je kunnen helpen bij het creëren van interactiviteit dankzij je inhoud:

  1. Maak duidelijk wat de bezoeker kan doen op elke pagina (contact opnemen, offerte aanvragen,…)
  2. Wees eerlijk
  3. Onderbouw je verhaal  en wees concreet
  4. Let op correct taalgebruik
  5. Bekijk je verhaal  vanuit meerdere oogpunten, je plaatst de content namelijk voor je omgeving
  6. Ga de dialoog aan zodra je de kans krijgt
  7. Grijp zoveel mogelijk visuele mogelijkheden aan, dit spreekt tot de verbeelding en is bovendien laagdrempeliger dan tekst
  8. Wees consistent, de inhoud van je verhaal moet rijmen met de identiteit van je organisatie
  9. Richt je niet altijd direct op het verhogen van omzet, probeer vooral het verhaal van je organisatie op een toegankelijke manier te vertellen.