e·wijf.

Facebook Ads voor beginners

Wanneer je beslist om je als bedrijf ook op sociale media te promoten, dan kies je meestal direct voor Facebook.

En jawel, Facebook is inderdaad een super platform om een community op te bouwen en je fans regelmatig te bereiken. Met goede content kom je al ver, maar toch niet overal.

Hier komen de Facebook advertenties van pas.

Via Facebook Ads kan je de impact van je berichten op Facebook aanzienlijk vergroten. Het vraagt wel een investering, want het is niet gratis. Maar als je dit goed aanpakt, haal je die investering meer dan terug!

1. Daarom adverteren op Facebook

Er zijn 6,2 miljoen Belgen geregistreerd op Facebook en 85% daarvan logt zelfs dagelijks in. Facebook houdt ook informatie bij over die gebruikers, en die informatie kan jij gebruiken om je doelgroepen te definiëren.

Anders dan bij Google Ads target je bij Facebook op basis van interesses in plaats van zoekwoorden. Zo hoef je niet te wachten tot iemand op zoek gaat naar jouw product, maar probeer je de nood zelf te creëren.

Facebook Ads is heel flexibel. Je kan starten vanaf 5 euro (per dag) tot honderden of zelfs duizenden euro’s per dag.

Maar vooral: met Facebook advertenties kan je je impact zo gigantisch vergroten. Veel meer dan wat mogelijk is dan als je enkel zou focussen op organisch bereik (of zou hopen op viraal bereik).

2. Drie soorten advertenties op Facebook

De soorten advertenties op Facebook kan je onderverdelen in 3 categorieën:

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Deze 3 categorieën volgen de trechter waarin je klanten komen voordat ze bij jou kopen.

Eerst leren ze je kennen, dan overtuig je hen met je voordelen, en dan kopen ze!

(Vergeet hier zeker niet de nazorg. Maar dat is een ander artikel waard!)

Belangrijk voor dat je start is dat je bepaalt wat je met je advertentie wil bereiken.

Wat wil je dat de advertentie doet? Wil je meer mensen bereiken met je update? Of wil je dat mensen je pagina liken? Wil je dat mensen je video zien, of wil je dat ze doorklikken om je blogpost te lezen of zelfs je product te kopen?

Dit zijn de verschillende soorten advertenties die Facebook aanbiedt:

Afhankelijk van je keuze krijg je verschillende opties, ziet je advertentie er anders uit en zal er anders geoptimaliseerd worden.

3. Campagne, Ad Set, Ad

We spreken hier nu over ‘Facebook Ads’, maar een Facebook advertentie is meer dan gewoon een advertentie.

Hoezo?

Bij Facebook advertenties heb je 3 niveaus:

  1. Campagnes
  2. Ad sets
  3. Ads

Een campagne bevat 1 of meerdere ad sets. En elke ad set bevat 1 of meerdere advertenties.

Per type advertentie kan je andere instellingen krijgen, maar over het algemeen geldt volgende structuur:

Campagne-niveau:

Bieding type

Bij bieding type kan je kiezen tussen “veiling” en “bereik en frequentie”. Bereik en frequentie wordt vooral gebruik voor grote campagnes. Ga dus, zeker in het begin voor het “veiling” principe, waarbij je Facebook automatisch een bod laat doen voor je advertentie.

Doelstelling

Wat wil je bereiken met je advertentie? Elke campagne heeft 1 specifieke doelstelling. Als je meerdere doelstellingen hebt (bv. meer likes en ook meer bezoekers naar je website) maak je 2 campagnes.

Ad set niveau:

Doelgroep

Hier bepaal je wie je advertentie te zien krijgt. Je kan doelgroepen opstellen op basis van de gegevens van Facebook, of op basis van je eigen gegevens (bv. websitebezoekers of je e-mail lijst).

Plaatsing

Waar wil je dat je advertentie te zien is? Je kan kiezen tussen computers vs. mobiel, en tussen Facebook Nieuwsoverzicht, Facebook Rechterkolom, Instagram en het Audience Network (advertenties op andere websites).

Budget & Planning

Hier bepaal je je budget, en de looptijd van je campagne. Je kan ze eindeloos laten lopen, enkel bepaalde dagen, of zelfs enkel bepaalde momenten van de dag.

Advertentie niveau:

Indeling

De klassieke advertentie heeft 1 afbeelding, maar je kan ook een video, een carrousel (meerdere afbeeldingen naast elkaar) of een diavoorstelling maken voor je advertentie.

Media

Nadat je je indeling gekozen hebt kies je de foto’s of video’s waarmee je wil adverteren.

Tekst

Naast een afbeelding of video kan je ook tekst bij je afbeelding zetten. Sowieso de tekst erboven, maar bij links bijvoorbeeld ook de tekst eronder.

Pagina & link

Elke advertentie op Facebook vertrekt vanuit een pagina. Hier bepaal je welke pagina (of welk Instagram account) en naar waar de link leidt.

Opmerking: als je berichten promoot kan je geen wijzigingen meer doorvoeren aan de tekst en afbeelding van de post zelf.

5. Het veiling systeem van Facebook

Of je Facebook advertentie al dan niet getoond wordt aan gebruikers hangt af van je budget en de keuze van doelgroep.

Richt je je op een doelgroep waar niet veel op geadverteerd wordt, is de kans groot dat jouw advertentie goed werkt. En hoe beter je advertentie werkt, hoe minder je zal betalen.

Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar dit gebeurt allemaal volgens technische algoritmes achter de schermen.

Voor jou is het vooral belangrijk om kwalitatieve ads te maken en je doelgroep zo goed mogelijk te definiëren.

6. Keuze van je doelgroep

Zoals gezegd in het begin van dit artikel heeft Facebook 6.2 miljoen Belgische gebruikers. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je die allemaal bereikt.

Want hoe beter je selecteert wie jouw advertentie te zien krijgt, hoe beter je resultaten zijn. En hoe beter je doelgroep afgesteld is, hoe meer mensen zullen klikken. Want je relevantie zal groot zijn!

Dus, hoe groter de relevantie, hoe kwalitatiever (en kwantitatiever) de kliks, hoe minder jij zal betalen voor jouw advertentie!

Je doelgroep bepaal je dus op basis van de gegevens van Facebook, zoals leeftijd, woonplaats, geslacht, taal, maar ook interesses, werkgever, functie, …

Speel wat met de opties! Probeer jouw ideale klant te bereiken. Je kan hier de suggesties van Facebook kiezen (blader eens door de categorieën), of zelf iets typen en kiezen uit de opties die naar boven komen. Als de optie er niet is kan je er helaas niet op targeten.

Targeten op eigen gegevens

Naast deze opties kan je ook targeten op basis van eigen gegevens, zoals retargeting van mensen die je website bezocht hebben of mensen die op je e-mail lijst staan.

Tip: Test eens verschillende soorten doelgroepen in verschillende ad sets.

7. Je Facebook advertenties

Naast alle technische info over de Facebook advertenties hierboven, geef ik je nu at tips over het creatieve gedeelte van je ad. Het gedeelte dat je doelgroep te zien krijgt, en dus misschien wel het belangrijkste is.

Je merkt het zelf wel als je door je Facebook tijdslijn scrolt: als je visueel geprikkeld wordt, blijf je hangen. Dit moet jij zien te bereiken.

Zorg dus voor aantrekkelijke afbeeldingen, video’s, felle kleuren,… Kortom, val op! Zet zo weinig mogelijk tekst op je afbeelding zelf.

Ook hier: gebruik verschillende afbeeldingen en teksten in verschillende ad sets en test ze!

8. Nu is het jouw beurt

Met deze stevige basis in je achterhoofd ben jij klaar om aan de slag te gaan met Facebook advertenties! Bepaal je budget (start klein, en breidt daarna uit) en doe het gewoon.

Scroll naar boven