e·wijf.

Het geheim achter een gebruiksvriendelijke website

Nu je al weet hoe je bezoekers via Google naar je website krijgt (zie artikel over zoekmachine optimalisatie), komt het er nu op aan om die bezoekers ook een conversie te laten doen op je website.

Een conversie is voor iedere website verschillend: contactformulier invullen, product aankopen, pdf downloaden,…

Maar hoe zorg je er nu voor dat je bezoekers doen wat jij wil dat ze doen? Wel, dat heeft veel te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website.

1. Hou je website eenvoudig

Hou je website eenvoudig, oftewel KISS (Keep It Short & Simple). Zorg ervoor dat elk stukje tekst of elk element op je website je bezoeker ondersteunt om die conversie te vervolledigen.

Het is zo dat we de bezoeker graag zo veel mogelijk info willen geven over ons bedrijf. Maar eigenlijk moet je enkel de cruciale info geven. Je denkt vaak dat je bezoeker al die info toch nodig heeft, om het vertrouwen te winnen. Maar eigenlijk zorgt een overdosis aan info alleen maar voor ruis. En voor stress bij de bezoeker.

Zo verlies je bezoekers. En conversies!

Een tip van Steve Krug, usability expert en auteur van het boek ‘don’t make me think’: verwijder de helft van het aantal woorden per pagina. Verwijder dan de helft van wat er overblijft.

Met dit in het achterhoofd kan je zeker al wat tekst van je website schrappen (of verhuizen naar een minder prominente pagina).

2. Leg de juiste focus

Om te weten wat de juiste focus is, stel je jezelf best twee vragen: Wat zijn de belangrijkste taken van de bezoeker? En welke functionaliteiten zijn daar minimaal voor nodig?

Focus op die combinatie.

Dat scheelt je tijd, kosten én belangrijker: als het goed is levert het uiteindelijk ook een betere conversie op.

Doe onderzoek naar de toptaken op je website. Luister naar je bezoeker en leer wat die op je website komt doen. Dit creëert focus en je weet direct welke taken (en bijbehorende functionaliteiten) wel scoren en welke niet. De niet-scorende taken kunnen weg.

3. Eenvoud en focus in de praktijk

Dat is natuurlijk wel allemaal makkelijk gezegd, maar hoe pak je dit nu effectief aan? Hieronder alvast 3 tips:

1. Zorg voor een duidelijke visuele hiërarchie

Niet alles is even belangrijk. Zorg voor voldoende contrast en een goede visuele hiërarchie die de bezoeker helpt in het maken van onderscheid. Dat helpt de bezoeker de toptaken van de minder belangrijke taken te onderscheiden.

Plaats ook op elke pagina één call-to-action. Één knop waarmee je aangeeft wat de bezoeker moet doen aan het einde van die pagina.

2. Verberg wat minder belangrijk is

Verberg content en functionaliteiten die minder belangrijk zijn achter een uitklapfunctie of bied de content op een dieper niveau in de website aan.

3. Geef niet teveel keuzes op een pagina

Het is verleidelijk om de aanmeldknop naar de nieuwsbrief prominent te plaatsten, of te deeplinken naar allerlei interessante andere content. Maar helpt het de bezoeker ook bij het uitvoeren van zijn huidige taak? Beperk de keuzestress: houdt het aantal opties per pagina binnen de perken. En leid je bezoeker niet af van de taak die hij uitvoert.

Betere conversie dankzij focus en eenvoud

Focus en eenvoud helpen je om de conversie van je website te verbeteren. En hoewel je in de praktijk waarschijnlijk niet alle stappen doorloopt, is het goed om te beseffen dat het toevoegen van features niet altijd in het voordeel van de bezoeker is.

Kortom: focus en eenvoud maakt de gebruikservaring niet alleen sterker, maar ook plezieriger in gebruik.

Scroll naar boven