e·wijf.

Instagram voor bedrijven

Er wordt veel over gezegd en geschreven. Duizenden tips over hoe je Instagram inzet voor jouw merk of organisatie. Maar wat is er nu echt van aan? Weet ik het dan beter? Waarschijnlijk niet. Maar wat ik je wél kan zeggen is wat mijn persoonlijke ondervindingen zijn.

Een eigen blog

In 2015 startte ik een kookblog. Niet met de ambitie om te leven op en van de blog. Wel om interessante recepten aan te bieden en leuke keukentips te verkondigen. Én om te experimenteren met verscheidene online marketing tools.

Ik begon met regelmatig artikels te publiceren op de blog. Want zonder content, geen bezoekers. Nu is het probleem dat er veel concurrentie is, en dat ik nog geen bezoekers op mijn website kreeg.

Toen besloot ik om het via social media te proberen.

Instagram aanmaken

Voor dit onderwerp leek Instagram mij dan ook het meest geschikte kanaal. Een account aanmaken is echt niet moeilijk en wijst zichzelf uit. Voor je het goed en wel beseft ben je klaar om je eerste foto de wijde wereld in te sturen.

Met een instagram account heb je twee keuzes. Een privé account of een openbaar account. Bij een openbaar account kan iedereen jouw posts zien, ook al volgen ze jou niet. Iedereen kan ook zonder jouw goedkeuring jou volgen. Bij een privé account is dat anders. Daar beslis jij wie jou mag volgen én dus ook wie jouw foto’s te zien krijgt.

Als merk of bedrijf is die laatste keuze niet aan te raden. Tenzij je de kaart van exclusiviteit trekt natuurlijk. Maar dat is een ander verhaal.

Voor mijn kookblog zet ik dus Instagram in. Want hoeveel maaltijden zie je zo niet voorbij komen in je feed? Iedereen heeft al wel eens z’n bord met eten op Instagram gezet. Met de bijhorende hashtags natuurlijk!

Instagram hashtags

Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-leesteken, een woord dus inclusief het hekje als voorvoegsel. Door deze combinatie wordt een bericht eenvoudig gevonden. Hashtags worden gebruikt op verschillende socialemediawebsites, zoals Twitter, Facebook, Google+ en Instagram. Hierbij wordt de hashtag vooral gebruikt als een tag-aanduiding.

In het begin dacht ik slim te zijn en allerhande hashtags bij m’n posts te zwieren. Hashtags die veel gebruikt werden en dus ook veel volgers zouden hebben. #foodstagram #foodporn #instafood … En inderdaad, de volgers dikten aan.

Maar dan bedacht ik mij dat ik met die populaire (Engelstalige, nota bene) hashtags de verkeerde volgers aan trok. Ik wil geen Engelstalige volgers, ik wil Nederlandstalige. En dan nog liefst Belgische. (niets persoonlijks!).

Omdat ik dat type volgers wilde, begon ik ook dat type zelf te volgen. Ik nam me ook voor om enkel nog Nederlandstalige hashtags te gebruiken. En zo zag ik de kwaliteit van mijn volgers toenemen.

Kwaliteit boven kwantiteit

Het kan best zijn dat je liefst zo snel mogelijk veel volgers wil. Of dat die nu kwalitatief zijn of niet. Want je wil natuurlijk graag dat iedereen ziet dat je veel volgers hebt. En dat zij jou dus ook willen volgen.

Op korte termijn lijkt dat inderdaad een goed plan. Op lange termijn niet zo. Je bouwt namelijk geen band op met je volgers. En op termijn breekt jou dat zuur op. Want dat is waar social media om draait: interactie.

Heb dus geduld. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Je zal het je niet beklagen!

Instagram advertenties

Sinds kort kan je ook advertenties plaatsen op Instagram. Zelf heb ik ze nog niet kunnen testen, maar ik zie wel regelmatig een advertentie van andere spelers voorbijkomen in m’n feed. Meestal liggen die wel in mijn interesse gebied. Soms ook niet, en dat is jammer. Dat zorgt ervoor dat je je gaat ergeren aan die advertenties.

Kies dus ook hier voor kwaliteit boven kwantiteit en selecteer een zo nauw mogelijk doelpubliek voor je advertentie. Je rendement én engagement zal veel hoger liggen!

Hier een voorbeeld van zo’n advertentie:

Meer bezoekers?

De hamvraag is natuurlijk of ik door mijn Instagram account ook meer bezoekers op m’n blog krijg. Wel, dat lijkt teleur te stellen. Net zoals Facebook is Instagram geen “verkoopskanaal”. Maar een kanaal om awareness te creëren. Zodat je gezien wordt, zodat mensen over je merk of organisatie praten. Zodat ze een kijk kunnen krijgen in waar je precies mee bezig bent. Je betrekt als het ware je volgers bij alles wat je doet. En laat nu net dat hetgene zijn wat jouw fans zo graag hebben 🙂

Vragen?

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Of wil je samen een test opzetten? Aarzel niet om contact op te nemen voor een vrijblijvend gesprek.

Scroll naar boven