e·wijf.

Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

In 2 jaar tijd is het aantal voedingswinkels met webshop verdrievoudigd. Toch gaat dit nog maar over een grote minderheid van alle slagers, bakkers, vis- en groenteboeren in België.

Inhaalbeweging ingezet

Een vierde van de lokale voedingswinkels zegt wel van plan te zijn om binnen de 2 jaar met een webwinkel te beginnen. Dat blijkt uit een bevraging van NSZ bij 479 voedingswinkels.

En dat is goed gezien van die handelaars. Want door een webwinkel is het mogelijk om een ander (en breder) publiek te bereiken. En het is stilaan ook onontbeerlijk in deze gehaaste maatschappij waarin e-commerce steeds meer aan belang wint.

Ondanks de inhaalbeweging, hinken toch veel handelaars achterop. Ze twijfelen. Is dit wel iets voor mij?

Ja!

Stijgende concurrentie

De concurrentie neemt alleen maar toe. Zowel onderling als met de grote supermarkten. Veel handelaars sluiten ook hun zaak, omdat ze niet meer kunnen opboksen tegen de grote spelers.

Net daarom is het belangrijk om te innoveren. Om net dat ietsje méér te doen voor je klanten. En ook je toekomstige klanten, de generatie die alles online wil en doet, ook te dienen

Blijven inzetten op klantenservice

Voor de bakker en slager op de hoek zit er niets anders op dan te vernieuwen, mee te stappen in huidige trends en blijvend in te zetten op klantenservice.

Op dat laatste vlak scoren voedingswinkels alvast goede punten: 84% zorgt voor leveringen aan huis. 62% van hen doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten (46%) of bij slecht weer (12%).

78% van de buurtwinkels die aan huis leveren vindt dat ze die service sowieso moeten leveren. Het is voor hen de logica zelf.

Met die extra service zonder extra kosten kunnen ze het verschil maken met hun concurrenten.

Webshop bakkers en slagers

Het eerste en grootste voordeel van een webshop is dat je 24/24 en 7/7 “open” bent. Je klanten kunnen op voorhand bestellingen plaatsen. Zo is je klant gerust dat die broodjes of dat vlees er nog is.

Ook voor jou, als handelaar, is dat een voordeel. Jij weet exact wat je nodig hebt om je klanten tevreden te houden.

Scroll naar boven