e·wijf.

Vindbaarheid, storydoing, beleving… Wat is jouw online strategie?

Het is een grote misvatting dat je online de goedkoopste moet zijn. Want dat kan je gewoon niet blijven volhouden. Er staat er altijd één klaar om onder jouw prijs te gaan. Eigenlijk is het tegendeel waar. Wil je een bloeiende online business, wees dan zeker niet de goedkoopste.

Los daarvan, in plaats van je zorgen te maken over de prijs van je producten, denk je beter na over hoe jij naar buiten wil komen als bedrijf. Want dat telt.

Kies je online strategie

Waarom jij?

De meest belangrijke vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is ‘Waarom moeten mensen voor mijn bedrijf kiezen?’

Kan je hier zelf geen redelijk antwoord op geven? Dan is er nog werk aan je strategie.

Enkele voorbeelden van antwoorden:

  • 100% ecologisch vervaardigd
  • Exclusieve producten (of eigen ontworpen producten)
  • Specialist in een niche

Prijs en klantenservice

Prijs en klantenservice  vind je hier niet (meer) in terug. Waarom? Omdat dit ondertussen als vanzelfsprekend beschouwd wordt.

Wat vind je meer en meer terug? Zaken die zich richten op een specifieke doelgroep, en niet meer op iedereen.

  • 100% ecologisch = milieubewuste mensen
  • Exclusieve producten = meerwaarde zoeker

Vindbaarheid

Om (nieuwe) klanten te verwerven, moeten ze je eerst kunnen vinden. Daarom is je online zichtbaarheid zo belangrijk. Bevind je op de kanalen waar jouw potentiële klanten zitten. Overal aanwezig willen zijn om daar aanwezig te zijn is geen strak plan.

Doe wat onderzoek, kijk naar concurrenten en baseer je vooral op je eigen ervaring met huidige klanten.

Voorbeelden van kanalen:

  • Website/webshop (must)
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Snapchat
  • WhatsApp
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Google+

Onthou vooral dat elk kanaal energie en inspanning vergt. Als jouw doelgroep zich daar niet bevindt, is dat allemaal verloren moeite die je beter in de juiste kanalen had gestoken.

Storytelling en beleving

Heb je je strategie? Weet je met welk verhaal je naar buiten wil komen? Vertel dan ook je verhaal (= storytelling), en leef daarnaar (= storydoing).

Storydoing

Storydoing is het nieuwe storytelling. Het gaat er nu niet alleen meer over wat je zegt en hoe je dat zegt. Nee, nu gaat het erom dat je ook doet wat je zegt. De nieuwe generatie wil bewijs van wat je vertelt. En dat dient niet enkel hun belang, maar ook dat van jou en je bedrijf.

Je kan ook bewijs verzamelen van klanten, die dan weer potentiële klanten overtuigen.

Bedrijven die uitblinken in storydoing, slagen er bijvoorbeeld in om hun kosten voor betaalde media aanzienlijk te doen dalen.

Door te bewijzen dat wat je zegt ook echt waar is, breng je misschien ook je rechtstreekse concurrenten in nauwe schoentjes.

Een duidelijk voorbeeld van een merk die doen wat ze zeggen is RedBull. Denk maar aan de sprong van Felix Baumgartner…

Beleving is alles

De klant hecht meer en meer waarde aan de beleving rondom jouw product of dienst. Dat kan gaan van een persoonlijk kaartje bij de bestelling, een kaartje met Kerst/Nieuwjaar, …

Gewoon sec je product of dienst leveren schenkt hen geen voldoening meer. Door net dat ietsje meer te doen voelen ze zich beter, en belangrijker. En dat zal jou en je bedrijf enkel en alleen ten goede komen.

Scroll naar boven