Zo bewijs jij wat je belooft aan je klanten

Ook al is het probleem nog zo urgent, zijn de consequenties nog zo pijnlijk en is de oplossing nog zo geruststellend, klanten zijn pas overtuigd als je ook het bewijs levert. Om klanten te overtuigen is bewijs nodig. Bewijs dat alle twijfels van tafel veegt.

Hoe je aan dat bewijs komt, lees je in dit artikel. Ik geef je vier manieren om duidelijk te bewijzen wat je belooft.

bewijs wat je belooft

 

Waarom je jezelf moet bewijzen aan klanten

 

Hoe je het ook draait of keert, onbewust schrikt verandering ons af. Al jaren loopt alles zoals het is, en dat willen we onbewust ook zo houden. Wat jij verkoopt betekent een verandering, en het onderbewuste van je klant verzet zich daartegen.

Als jij niet laat zien dat je waarmaakt wat je belooft, dan nemen je klanten liever het zekere voor het onzekere. Ze komen dan niet in actie. Bewijs op je website – en eventueel in je folder, op je Facebook-pagina – dat je een probleem oplost en je gaat meer verkopen.

Eerst zien, dan geloven.

 

De 4 manieren om bewijs te leveren

 

1. Getuigenissen

 

Ondanks de grote overtuigingskracht van getuigenissen durven ondernemers er zelden naar vragen bij hun klanten. Misschien denk je dat je klanten lastigvalt met die vraag, want het vraagt toch wel even van hun tijd.

En toch, vraag ernaar!

Je komt misschien nog dingen te weten waar je nog nooit had bij stil gestaan.

 

2. Statistieken

 

Aan de hand van cijfers en statistieken lever jij objectief bewijs aan je (toekomstige) klanten. Van volgende bronnen kan je bijvoorbeeld cijfers gebruiken:

  • Klantentevredenheidspercentages
  • Beoordelingscijfers van klanten (reviews, ratings,…)
  • Resultaten van klanten (in cijfers)
  • Boeken, artikelen, publicaties
  • Belangenorganisaties (bv. consumentenbond, fietsersbond,…)
  • Commerciële onderzoeken
  • Wetenschappelijke onderzoeken

Alles komt veel geloofwaardiger over als je het staaft met gegevens van onafhankelijke bronnen. Hoewel ook cijfers van een bron met minder autoriteit een overtuigend effect hebben.

 

3. Demonstraties

 

Als je klanten wilt leren dat je product of dienst goed is, laat dan ook zien dat het werkt. Goede productdemonstraties zijn onweerstaanbaar!

Example isn’t another way to teach. It’s the only way to teach.

Volvo profileert zich met vrachtwagens die heel nauwkeurig sturen. Daardoor veroorzaken ze minder schade en ongelukken. Het sturen wordt perfect gedemonstreerd in deze video met acteur Jean Claude van Damme:

 

4. Externe bevestiging

Je kan ook externe bevestiging leveren om aan te tonen dat je iets goeds verkoopt en te vertrouwen bent. Dit door middel van bijvoorbeeld:

  • Keurmerken
  • Lidmaatschappen
  • Gewonnen awards
  • Nominaties voor awards
  • Eervolle vermeldingen

Dit kan lokaal, nationaal en internationaal zijn. Het is niet zo dat keurmerken enkel overtuigend zijn als ze heel bekend zijn. Nee, alles wat serieus is mag je op je website en in je marketing gebruiken. Dit is een snel bewijs voor je klanten.