e·wijf.

Het klinkt misschien vreemd dat ik je als digital marketeer vertel dat je op Facebook geen berichten mag promoten. Maar dat komt omdat er twee manieren zijn om je bericht tot bij je doelgroep te krijgen. Via ‘Bericht promoten’ en via de ‘Business Manager’ van Facebook. Maakt dat dan zoveel verschil? Ja! 🙂

Waarom je niet op de knop ‘Promoten’ wil klikken

 

Je hebt de knop waarschijnlijk al eens gezien. Of je hebt ‘m misschien al gebruikt? De knop ‘Promoten’ bij een advertentie geeft je dan ook op laagdrempelige wijze de mogelijkheid om je post aan meer mensen te laten zien. In enkele klikken “ben je ervan af”.

Maar bereik jij op die manier wel je doelgroep?Wanneer je klikt op ‘Promoten’ heb je geen invloed op de plaatsing van de advertentie. Dat wil zeggen, waar je advertentie op Facebook te zien zal zijn (rechterkolom, nieuwsoverzicht, audience network). Facebook kiest zelf waar jouw advertentie verschijnt.

Ook is het niet mogelijk om de advertentie op Instagram te plaatsen. En misschien nog wel het grootste gemis: er is weinig mogelijkheid om de doelgroep heel gedetailleerd te segmenteren.

Waarom staat die knop er dan? Tjah, Facebook wil graag makkelijk centjes verdienen… En via die knop ‘Promoten’ bereik je op een snelle en simpele manier wel wat mensen.

Een mooi gegeven, maar is dat wat je wilt? Misschien wil je meer verkopen of extra verkeer genereren naar je website? Dat is met de knop ‘Promoten’ niet mogelijk. Die toont de post enkel aan zoveel mogelijk mensen om betrokkenheid bij de post te creëren. Likes oogsten dus, maar van likes koop jij geen brood.

Een advertentie rendeert alleen als de juiste doelgroep wordt aangesproken op het juiste moment. Ongeïnteresseerde mensen bereiken is weggegooid geld, die gaan toch nooit je klant worden.

Geen retargeting

 

Helaas zijn er ook geen retarget mogelijkheden via de knop ‘Promoten’. Mensen die je website bezocht hebben, kun je niet gericht, opnieuw benaderen. De Facebook Pixel en de doelgroepen die je daarmee kunt samenstellen is alleen mogelijk binnen de Facebook Business Manager.

Conclusie

Uiteindelijk komt het je dus duurder te staan omdat je de doelgroep minder goed kunt bepalen (en geen plaatsing kunt kiezen). Wil je met Facebook Ads beginnen? Dan moet je het artikel ‘Facebook Ads voor beginners’ zeker lezen!

 

Scroll naar boven