fbpx

Het hoe en waarom van #hashtags

Het hoe en waarom van #hashtags

Er zijn veel verschillende manieren over hoe mensen hashtags op sociale media bekijken. De een vindt ze geweldig, de ander is er onverschillig voor. En de meesten zitten daar misschien ergens tussenin.

Maar het ding is: met #hashtags worden je berichten door meer mensen gezien!

Enkele statistieken:

1) Berichten met hashtags bereiken dubbel zoveel engagement dan berichten zonder.

2) Berichten met één of twee hashtags bereiken 21% meer engagement dan berichten met 3 of meer.

3) Berichten met meer dan twee hashtags bereiken trouwens met 17% minder engagement.

 

Hashtags op Twitter

Tweets met hashtags krijgen 2x meer betrokkenheid dan tweets zonder. Deze gegevens zijn een van de meest geciteerde voorbeelden van de effectiviteit van hashtags, en terecht: verdubbeling van jouw online engagement is van groot belang!

De basisregel op Twitter is om 1 tot 3 hashtags te gebruiken in je bericht. Gebruik je er meer dan dat en de post wordt als rommelig en ‘spammy’ gezien.

Pro-tip: als je vanaf het begin op zoek bent naar populaire (huidige) hashtags, kan je best de trending topics-balk aan de linkerkant van je Twitter-startscherm bekijken. Dit is een geweldige plek om te beginnen wanneer je op zoek bent om deel te nemen aan grotere gesprekken.

Hashtags op Instagram

Instagram is een van mijn favoriete platforms om de kracht van hashtags te gebruiken. En het lijkt erop dat nergens op sociale media ze zo belangrijk zijn als op Instagram.

Maar het vinden van relevante tags voor Instagram kan een beetje lastig zijn! Hier enkele tips:

1) Typ een paar relevante en voor de hand liggende tags in de zoekbalk van Instagram.

2) Klik door om die hashtags te doorzoeken en door andere, vergelijkbare foto’s / profielen te bladeren om te zien welke tags verschillende gebruikers hebben toegevoegd die jij misschien zou kunnen toevoegen.

3) Voeg nieuwe en relevante hashtags toe aan kladblok of een andere app die je gebruikt voor notities.

Pro-tip: Instagram staat een maximum van 30 hashtags per bericht toe, en veel krachtige gebruikers halen het aximum uit dit vermogen.

Om hashtags snel aan je berichten toe te voegen, raad ik aan om “sets” van 15-30 hashtags in het notitieblok van je telefoon of in een gelijkaardige app te bewaren.

Op die manier kan je met gemak een grote hoeveelheid relevante tags kopiëren en plakken tijdens het plaatsen.

Hashtags op Facebook

Dus ja, Twitter en Instagram zijn de duidelijke winnaars als het aankomt op hashtags. Maar hoe zit het met Facebook? Kan het toevoegen van een tag aan jouw advertentie de algehele prestaties verbeteren?

En ja hoor, het resultaat was duidelijk! AdEspresso hield een interessante studie die naar posts met en zonder hashtags in Facebook-berichten keek. Het resultaat: berichten met hashtags verlagen de kosten per klik (CPC) met ongeveer $ 0,20.

Een verklaring waarom ze zo goed zouden kunnen werken, is omdat wanneer Facebook-gebruikers een hashtag doorbladeren, ze een overvloed aan inhoud te zien krijgen – allemaal geordend op categorie. Gebruikers zien alles van foto’s en statusupdates tot video’s en voorgestelde posts van mensen die ze misschien kennen.

Pro Tip: het ontdekken van hashtags op Facebook is een beetje anders dan je zou kunnen ervaren op Twitter of Instagram. Ik raad aan ze spaarzaam te gebruiken in je berichten en ze te binden in grotere, bekende hashtags die al op hun plaats zitten voor maximale impact. Bijvoorbeeld #mondaymotivation, #tbt, #quoteoftheday, etc.

 

Quick wins bij gebruik van Hashtags

Doen:

  • Onderzoek relevante hashtags in jouw branche
  • Houd hashtags kort, eenvoudig en memorabel
  • Gebruik hashtags om deel uit te maken van een “groter” gesprek
  • Pas hashtags aan, afhankelijk van het sociale netwerk

Niet doen:

  • Gebruik meer hashtags dan woorden in je bericht
  • Gebruik hashtags in elk bericht
  • Geef je publiek te veel hashtags om te gebruiken
  • Maak je hashtags te lang of overdreven slim

Aan de slag met hashtags

Nu is het aan jou… Besteed 5 minuten aan je onderzoek naar de meest relevante hashtags in jouw branche en schrijf er 10 tot 30 neer op een vel papier of op je telefoon.

Zodra je jouw hashtag-lijst hebt, voer je een eigen hashtag-experiment uit. Heeft het gebruik van hashtags invloed op het bereik en de betrokkenheid van een Tweet? Een Instagram-foto? Een Facebook-bericht?

Laat gerust je bevindingen weten!