Je hebt er zeker al tientallen, dan niet honderden van gezien: sliders of carrousels op websites. En je vindt ze misschien wel leuk ook! Maar het feit is dat het echte conversie-killers zijn.
Dus als ze niet werken, waarom gebruiken websites ze dan? 2 redenen:
- Sommigen denken dat ze cool zijn. Maar cool zijn brengt geen geld op. Of toch niet op deze manier.
- Je wil alle boodschappen van je site op de homepage: acties, nieuwe producten, voordelen,… En zo is iedereen tevreden, toch?
Laat de tests spreken
Eerst zien dan geloven? Uiteraard! Daarom zijn er al duizenden onderzoeken naar sliders versus statische banner gedaan, en veelal met een unaniem resultaat.
Roterende banners zijn absoluut slecht en moeten onmiddellijk worden verwijderd.
In het voorbeeld hierboven zie je in één oogopslag alle belangrijke zaken, en weet je direct of je zal vinden wat je zoekt. Je hoeft dus bijvoorbeeld niet te wachten tot de derde slide.
Hieronder de redenen waarom een slider niet (goed) werkt:
Twee hoofdredenen
Reden #1: het menselijk oog reageert op beweging
Onze hersenen hebben 3 lagen, het oudste deel is ons reptielbrein. Dat reptielbrein ontfermt zich vooral over onze overleving. Een plotselinge verandering in onze omgeving wekt dit brein. Vandaar dat het menselijk oog reageert op beweging – ook voortdurend bewegend beeld, zoals sliders en carrousels.
Dus dat is eigenlijk positief?
Behalve als de slider het enige is op je website (slecht idee), is het allesbehalve positief. Het betekent namelijk dat het de aandacht van al het andere wegtrekt. Weg van de zaken die er toe doen. Zoals je content of producten.
Reden #2: te veel boodschappen staat gelijk aan geen boodschap
Bewegende afbeeldingen worden getroffen door ‘banner blindheid’, en de meeste mensen schenken er geen aandacht aan. Degene die dat wel doen, missen toch de boodschap.
Want:
Bezoekers landen op jouw website. Ze zien de boodschap op je slider en beginnen te lezen. “Deze week krijg je…” Oeps, weg! Sliders bewegen zo snel dat mensen niet eens de tijd krijgen om ze helemaal te lezen.
Tip: focussen op één primaire boodschap en actie is altijd veel effectiever.
Reden #3: banner blindheid
Hierboven kwam het al even ter spraken, maar wanneer je een carrousel op je website zet, hebben je bezoekers de neiging om die gewoon te negeren. Omdat ze wéten dat het banners zijn. En doordat we zulke irritante reclame al gewoon zijn, zijn we er ongevoelig voor geworden. Dat noemen we banner blindheid.
Conclusie
Als je kan, vermijd ze. Ga niet mee met de hype (hoewel dat het besef meer en meer begint te groeien, ook bij de grote spelers), want de hype passeert. Ga voor conversie!