e·wijf.

Sociale media voor bedrijven

Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Snapchat, Pinterest, WhatsApp,… De lijst is lang, en wordt steeds langer. Maar wat kunnen deze sociale media voor bedrijven betekenen?

Voordelen social media

Gebruik maken van sociale media heeft wel wat voordelen:

  1. De drempel tussen jou en je publiek ligt laag
  2. Je kan informatie verspreiden via verschillende kanalen 24/7
  3. Je kan doelgericht adverteren op de verschillende kanalen

En zo zijn er zeker nog, maar deze 3 zijn de voornaamste en worden hieronder verder uitgelicht.

Lage drempel

Veelal moeten mensen contact met je opnemen via mail of telefoon. Via telefoon is dit al onmiddellijk zeer persoonlijk. En wanneer men gewoon eens wil polsen naar de mogelijkheden, durven ze je misschien niet eerlijk te zeggen dat ze toch niet meer geïnteresseerd zijn. Hetzelfde via e-mail, hoewel dit al minder direct en persoonlijk is.

In de huidige maatschappij willen mensen eerst van alles opzoeken over jou en dan pas rechtstreeks contact opnemen. Ze willen hun beslissing al voor een groot deel gemaakt hebben, voor jij ze over de drempel trekt. En daar leent social media zich perfect voor!

Informatie verspreiden

Als bedrijf stuur je waarschijnlijk al regelmatig een nieuwsbrief uit. Misschien laat je ook af en toe een flyer (of magazine) bedelen? Dat is allemaal mooi, maar met deze middelen kan je bijvoorbeeld moeilijker inspringen op de actualiteit. Daar lenen social media kanalen dan weer perfect voor!

Via Facebook of Instagram kan je bijvoorbeeld foto’s van je nieuw ingerichte kantoor delen; en zo een blik achter de schermen geven. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en zullen dit dus zeker leuk vinden.

Twitter en WhatsApp dienen dan weer beter om je klantenservice uit te breiden.

Doelgericht adverteren

Adverteren op sociale media kanalen heeft het voordeel dat je perfect jouw doelgroep kan aanspreken.

Facebook is hier koploper in. Waarom? Facebook weet wat je leuk vindt, wat je doet, wie je vrienden zijn, waar je woont, …

Aan de hand van die gegevens kan je als adverteerder een zo danig nauwkeurig segment maken waaraan je je advertentie wil laten zien. Het rendement van die advertentie is dan ook veel groter dan flyers in de bus.

Social media strategie

Een account aanmaken op Facebook op Twitter houdt op zich niet zo veel in. De eerste dagen post je vol goeie moed een aantal berichten. En twee weken later verlies je die accounts even uit het oog. En dan ben je plots 6 maanden later en zie je er geen beginnen meer aan.

Zo verloopt het vaak. En dat is jammer. Daarom: bezint eer ge begint!

Kies je kanalen

Het is niet nodig dat jij aanwezig bent op alle social media accounts. Aanwezig zijn om aanwezig te zijn, daar heeft niemand iets aan. Nee, zet in op die platformen waarvan je weet dat je doelgroep zich daar bevindt.

Kies daarom ook in het begin 1 of 2 kanalen waar je alles op alles wil zetten. En kies die kanalen aan de hand van de doelgroep die je wil bereiken.

Social media marketing plan

Het titeltje hierboven klinkt zwaar, maar je moet toch een soort van plan hebben voor je begint. Stel bijvoorbeeld één iemand verantwoordelijk voor jouw social media. Als er dan iets interessants gebeurt of gezegd moet worden, zorgt die ervoor dat het ook verschijnt.

Het is ook belangrijk dat je snel reageert op vragen of reacties, want dat verwachten mensen nu eenmaal als ze op social media zitten.

Één keer per week in je agenda zetten dat je de kanalen eens moet overlopen en een berichtje moet posten werkt dus niet. Dan begin je er beter (nog) niet aan.

Scroll naar boven