e·wijf.

3 tips voor spetterende najaarsacties

Wanneer het vierde kwartaal nadert is het niet slecht om al eens na te denken over de najaarsacties. Het is zo dat je als ondernemer altijd vooruit moet kijken, en in de najaarsperiode valt er nu eenmaal wel wat te verdienen.

Alles staat of valt met een goede voorbereiding.

Belangrijke data in Q4

Voor elke feestdag een actie bedenken is ook niet nodig, maar ze allemaal negeren is geen optie. Even de dagen op een rijtje (of onder elkaar):

  • 28 oktober: wintertijd
  • 31 oktober: Halloween
  • 11 november: Sint-Maarten
  • 24 november Black Friday
  • 27 november: Cyber Monday
  • 6 december: Sinterklaas
  • 25 december: Kerstdag
  • 31 december: Oudejaarsavond

Neem de data die voor jouw sector van toepassing zijn, en implementeer ze in je marketing- en contentstrategie. Of nog beter, neem de data die voor jouw doelpubliek waardevol zijn.

De 3 tips voor jouw najaarsacties

1. Leuke acties & kortingen

Het is algemeen geweten dat er in het najaar duchtig geshopt wordt. Het is ook zo dat meer dan de helft van de retailers vorig jaar in de eerste week van november startten met hun aanbiedingen (Bron: Shopper Trak).

Aan de andere kant is het ook voor jou, als ondernemer, de uitgelezen kans om je omzetdoelen nog te realiseren.

Naar buiten komen met kortingen is iets wat mensen nu ook echt al verwachten. Kom daarom eens verrassend uit de hoek, met een leuke actie! Een actie zorgt dan indirect voor je (online) succes. Zo blink jij ook uit tussen al je concurrenten.

Hierbij nog wat inspiratie:

  • Doe een leuke actie voor Music for Life
  • Laat kinderen hun schoentje zetten in je winkel
  • Een spelletje (online en/of in je fysieke winkel)

2. Social media & website

Wees wat creatief met de feestdagen, denk eens out of the box. Niet moeilijk, maar origineel! Zorg dat alles ook netjes ingepland staat; je content, je banners en je social media berichten.

Simpel en toch origineel van Hema:

3. Online advertenties

Bij veel online advertentieplatformen beslis je zelf van wanneer een bepaalde campagne loopt, en wanneer die stopt. Je bepaalt ook zelf hoeveel je wil uitgeven aan bepaalde campagnes.

Wanneer je dus al je materiaal (banners, landingspagina’s) hebt aangemaakt en ingesteld, plan je gewoon je advertenties in. Zo hoef jij je er verder niet te veel zorgen meer over te maken. Het is te zeggen, volg alles wel goed op en stuur bij waar nodig.

Mogelijkheden van online advertenties

1. Facebook Ads

Online heb je verschillend advertentieplatformen. Ondertussen is de meest gekende Facebook. Via de Facebook Business Manager maak en beheer je je advertenties op Facebook. Meer hierover in de blogpost over Facebook Ads.

2. Google AdWords

Adverteren via Google kan, los van de feestdagen, een serieuze impact hebben op jouw (online) onderneming. Ook hier stel je in van wanneer tot wanneer je campagne loopt én hoeveel jou dit per dag mag kosten. Hoe dit allemaal precies werkt lees je in de blogpost over adverteren in Google.

3. Instagram & Twitter advertenties

Wie actief is op Instagram en/of Twitter kan ook hier advertenties loslaten.

Extra tip voor fysieke winkels

Tijdens de najaarsperiode verwelkom je graag een heleboel klanten. Hou dan volgende tips in je achterhoofd:

  • Bied flexibele openingsuren aan tijdens de feestdagen
  • Richt je etalage leuk en volgens thema in
  • Zet een ludieke actie op poten om mensen te lokken (hang bvb. een maretak in je winkel…)

Kleine attenties

En tot slot:

Niet enkel je klanten soigneren is belangrijk, maar je andere relaties, personeel,… verrassen levert jou zoveel op. Dus vergeet geen kerstkaartje te sturen of relatiegeschenken te regelen. Want iedereen krijgt toch graag cadeautjes?

Scroll naar boven