e·wijf.

Op 10 april 2015 vroeg ik m’n btwnummer aan bij Unizo. Toen werkte ik nog full-time voor een digital agency, maar het kriebelde al langer om m’n eigen weg te zoeken in de online wereld.

De stap was gezet en ik wist eerlijk gezegd echt niet wat ik moest verwachten. De eerste maanden was ik vooral bezig met eigen online projecten. Een forum, een blog, … En toen kwam de eerste klant.

Ondertussen veranderde er heel wat in die 4 jaar. En niet alleen op persoonlijk en zakelijk vlak. Ook online vinden er continu verschuivingen en veranderingen plaats.

Daarom zet ik graag even de 4 inzichten na 4 jaar e-wijf. op een rijtje

 

Inzicht 1: onderscheid je van anderen

Wil je online iets ondernemen? Hetzij een webshop, blog of iets anders? Denk dan goed na over wat je wil bereiken en hoeveel energie je erin wil stoppen.

Zomaar een blog of een webshop starten, om er snel geld mee te verdienen, gaat niet meer zo gemakkelijk. Je moet rekening houden met de concurrentie en vooral: je moet je onderscheiden van de concurrentie.

Zoek een manier om je te differentiëren van anderen. Dat kan door je manier van communiceren, je prijszetting, je aanbod, …

Geef je business ook tijd om te groeien. Gemiddeld duurt het een drietal jaar om met je online activiteiten winst te maken.

Meer info: Wat is jouw online strategie?

 

Inzicht 2: kies de juiste kanalen

In de afgelopen vier jaar zagen heel wat sociale media kanalen het daglicht. Toen leek het wel dat als je niet meteen op de kar sprong, je er niet bij hoorde. Maar dat ligt nu toch wel wat anders.

Want aanwezig zijn op een kanaal is meer dan alleen een account hebben op dat kanaal. Actief aanwezig zijn is een must. Beter actief op twee kanalen, dan semi-actief op vier kanalen.

Wanneer je merkt dat er nog ruimte is voor een extra kanaal, én als er nieuwe opportuniteiten liggen via dat kanaal, dan kan je er zeker nog een kanaal bijnemen.

Het gegeven dat je zowel op Facebook en Instagram als LinkedIn en Twitter aanwezig moet zijn, is een fabeltje. Je moet enkel actief (!) aanwezig zij op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Meer info: Sociale media voor bedrijven

 

Inzicht 3: mobile first

Vier jaar geleden werd er nog de vraag gesteld: wil je dat de site aangepast is voor mobiel? Nu is het gewoon standaard. Ik heb zelfs klanten die geen PC meer hebben en alles via tablet en smartphone opzoeken.

Maar ook via Campagnes op Google Ads en Facebook Ads merk ik dat alles verschuift naar mobiel. Het is dus logisch dat een website of webshop in de eerste plaats ontwikkeld wordt met het oog op mobiele bezoekers.

 

Inzicht 4: herhaling, herhaling, herhaling

Jawel, herhaling werkt écht. Verspreid je boodschap via verschillende kanalen. En herhaal ze dan nog eens. En nog eens.

Voor een kleine minderheid zal het misschien storend overkomen, maar als je steeds de juiste doelgroep bereikt, en ze een oplossing aanbiedt voor hun probleem, zullen ze elke keer ze dat probleem hebben, terugdenken aan jou. Want jouw boodschap kennen ze ondertussen al uit hun hoofd.

 

Scroll naar boven