e·wijf.

Je krijgt slechts één kans voor een goede eerste indruk. En dat geldt net zo voor jouw nieuwsbrief. Daarom is het belangrijk dat je alle elementen van je nieuwsbrief goed overweegt.

Hieronder alvast enkele tips om je op weg te helpen:

1. Een onderwerpregel die eruit springt

Het is al lang geen rocket science meer dat je onderwerpregel van cruciaal belang is. Wanneer ontvangers die lezen, moeten ze de onweerstaanbare drang krijgen om door te klikken. Daarbij geven ook heel wat mailclients de eerste woorden van je e-mailbericht weer. Zorg dus dat de eerste zin aansluit op je onderwerp.

 

2. Sociale media betrekken

Akkoord, een nieuwsbrief schrijf je vooral voor je klanten. Maar je klanten subtiel aansporen om die interessante nieuwsbrief van jou te delen op hun sociale media kanalen kan zeker geen kwaad. Op die manier komen er misschien wel nieuwe, potentiële klanten op jouw lijst terecht. Plaats daarom altijd de deel-knoppen van verschillende sociale media kanalen in je nieuwsbrief.

Zit je nog niet op sociale media? Ontdek dan snel de voordelen van sociale media voor bedrijven.

 

3. Webversie van je nieuwsbrief

Soms gebeurt het dat een mailclient je nieuwsbrief niet goed weergeeft. Daarom is het belangrijk dat je altijd een link naar de webversie van het bericht meegeeft in je e-mail. De meeste mailprogramma’s voorzien dit wel, maar toch, denk eraan!

 

4. In de inbox van je lezer belanden

‘Maar ik heb die e-mail helemaal niet gekregen!’ … Om ervoor te zorgen dat jouw mail gegarandeerd in de inbox van jouw lezer terechtkomt, dan is het belangrijk dat jouw contact je afzendadres toevoegt aan zijn contacten. Zo weet de e-mailprovider dat jullie elkaar kennen, en vertrouwen. Let er wel op dat je afzendadres geen onpersoonlijk ‘no-reply’-adres is.

 

5. Visualiteit primeert in communicatie

Als je herkenbaar wil zijn voor je lezer, dan neem je steeds je logo duidelijk op in je e-mailbericht. En dit steeds op dezelfde plaats, namelijk in de linkerbovenhoek. Waarom daar? Omdat we nu eenmaal van links naar recht en van boven naar onder lezen 😉

 

6. Vertel wat de lezer in z’n virtuele brievenbus krijgt

Een nieuwsbrief, toch? Ja, natuurlijk, maar misschien kun je die nieuwsbrief een leuke naam geven? Zo klinkt een ‘member update’ bijvoorbeeld heel wat aantrekkelijker.

 

7. Wanneer en hoeveel keer?

Ja, we hebben het nog altijd over je nieuwsbrief. Wanneer en hoeveel keer per week/maand of jaar je die uitstuurt maakt an sich niet zoveel uit. Wat wel belangrijk is, is dat je dit duidelijk communiceert naar je abonnees. Bij voorkeur hou je hier wel enige regelmaat in.

 

8. Je lezerspubliek vergroten

Wie anders dan je trouwe lezers schakel je het best in om je lezerspubliek te vergroten? Zij kijken steeds uit naar jouw interessante nieuwsbrief, en zouden die maar al te graag delen met vrienden en collega’s die baat hebben bij jouw info. Neem daarom een persoonlijke link op in je nieuwsbrief. Op die manier kan je de lezer ook belonen wanneer die zorgt voor een nieuw abonnee.

 

9. Call-to-action

Stel voor elke nieuwsbrief een doel voorop: website bezoek, contact opnemen, aankoop verrichten, … En voor dit doel neem je een duidelijk call-to-action op in je nieuwsbrief. Veelal gebeurt dit onder de vorm van een actie-knop.

Scroll naar boven